Binnenkijken bij Eatcard van ondernemer Wing Duong

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij Eatcard van ondernemer Wing Duong

17 april 2024

Wing Duong (40) is een gedreven ondernemer die bekend staat om zijn grenzeloze passie en toewijding. Als visionair oprichter van Eatcard, leidt hij een technologisch bedrijf dat de horeca-industrie transformeert. Met innovatieve systemen en platforms versterkt hij horecaondernemingen op het gebied van efficiëntie, klantloyaliteit en duurzaamheid. Wij vroegen Wing hoe hij is gekomen tot waar hij nu is, waardoor hij geïnspireerd wordt, wat zijn successen en tegenslagen zijn geweest én meer.

Over Wing Duong
Wing is van gemengde afkomst, half Chinees en half Vietnamees, en kwam op jonge leeftijd naar Nederland. Wing is al meer dan vijftien jaar actief als ondernemer en heeft drie jaar geleden Eatcard opgericht. 

Wing heeft veel meegemaakt met zijn familie, waardoor ze een sterke band hebben opgebouwd. Hij hecht veel waarde aan het doorbrengen van tijd met zijn familie en vindt het belangrijk om samen te zijn. Een van hun favoriete bezigheden is samen lekker eten, en ze brengen dan ook veel tijd door in de keuken, genietend van elkaars gezelschap en culinaire creaties. 

Met een verborgen talent voor koken dat stiekem indrukwekkend is, was de keuze voor de horecabranche voor Wing een natuurlijke en onontkoombare stap. En zo is Eatcard ontstaan. Een hecht familiebedrijf dat gedreven wordt door de passie om de horecawereld naar nieuwe hoogten te tillen. Met haar gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde horecasystemen zet Eatcard nieuwe standaarden en creëert het een ervaring die de verwachtingen overstijgt.

“Met haar gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde horecasystemen zet Eatcard nieuwe standaarden en creëert het een ervaring die de verwachtingen overstijgt.”

Over dat werken met familie, is dat alleen maar positief?
Lachend: “Allereerst, het familiegevoel binnen het bedrijf zorgt ervoor dat iedereen helemaal zichzelf kan zijn. Dat betekent ook dat de inzet en toewijding veel dieper gaat. Iedereen kent elkaar en weet daardoor precies hoe iemand te kunnen motiveren en ondersteunen. De vertrouwdheid en het begrip tussen collega’s is een belangrijk voordeel, het zorgt voor een geweldige teamspirit en een positieve werkomgeving. Door het familiegevoel, kunnen we lachen om grappen, samen successen vieren en elkaar steunen in uitdagende tijden. Het maakt ons bedrijf sterker en onze band met elkaar nog hechter. En dat is iets waar we elkaar allemaal dankbaar voor zijn. Werken met familie heeft zeker ook zijn uitdagingen, maar dat is niet alleen in een familiebedrijf.” 

Hoe is Eatcard ontstaan?
“Het idee voor Eatcard ontstond twintig jaar geleden al, toen de eerste iPad net op de markt was en ik in China was. De visie was helder: een digitale menukaart, compleet en innovatief. Maar toen ik destijds een ontwikkelingsbureau benaderde, schrok ik van de prijs: €70.000, plus de eis om de licentierechten te behouden. Dat was het moment waarop ik besloot het roer om te gooien. Ik stortte me op mijn studie en na mijn afstuderen in Communicatie & Multimedia begon ik vanuit mijn slaapkamer als grafisch ontwerper en websitebouwer. Vastberaden en gedreven begon ik na mijn studie Communicatie & Multimedia, vanuit mijn slaapkamer, mijn eigen weg als grafisch ontwerper en webontwikkelaar. Ondanks mijn beperkte codeervaardigheden, durfde ik het aan en hield ik alles in eigen hand. We brachten outsourcen terug naar huis. Toen onze expertise op het gebied van ontwikkeling was gegroeid, bundelde ik met een team van gedreven ontwikkelaars onze krachten en creëerden we Eatcard zelf.”

Wat is Eatcard precies?
“De totaaloplossing voor de systemen van de horecaondernemer. Bedenk je even dat horecaondernemers vaak meerdere verschillende systemen hebben in hun zaak. Een reserveringsysteem, een kassasysteem, een bestelsysteem, noem maar op. Het probleem is vaak dat die systemen niet met elkaar communiceren. De horecaondernemer wil gewoon iets kunnen aanslaan en afrekenen, that’s it. Wij willen verder gaan en waarde toevoegen voor zowel de ondernemer als de gasten. Voor de ondernemer kan het gemakkelijker en overzichtelijker. Voor de gasten kan er meer beleving gecreëerd worden. Dat combineren we met duurzaamheid, want we zorgen er bijvoorbeeld voor dat er veel minder bonnen uitgeprint worden.”

“We waren gewoon een stel nerds die het leuk vonden om dit te bouwen en daarover met passie te vertellen. Het was ons eigen kindje en dat sloeg aan bij de bezoekers van de beurs.”

En hoe heb je bekendheid gekregen met Eatcard?
“In 2019 zijn we met een visie gestart, en de afgelopen drie jaar hebben we ons volledig gericht op de ontwikkeling ervan. In januari 2023 stonden we op Horecava, als een onbekende speler in het veld. De reacties waren overweldigend positief; mensen vroegen zich af waar we de middelen vandaan hadden gehaald om zo'n geavanceerd systeem te creëren. Bovendien viel het bezoekers op dat we geen gladde verkopers waren, maar gepassioneerde ontwikkelaars met een missie. We waren gewoon een stel nerds die het leuk vonden om dit te bouwen en daarover met passie te vertellen. Het was ons eigen kindje en dat sloeg aan bij de bezoekers van de beurs. Dat was de echte start van Eatcard.”

En hoe staat het er nu voor met Eatcard?
“Met een team van 11 toegewijde professionals hier op kantoor en een ontwikkelingsteam van 15 experts, zijn we gefocust op het creëren van kwaliteit. Hoewel onze roots niet in sales liggen, maar eerder in ontwikkeling, marketing en support, willen we nu meer nadruk leggen op het salesaspect. We zijn zelfvoorzienend en financieren alles uit eigen middelen, waardoor organische groei cruciaal is. Op dit moment bedienen we al zo'n driehonderd ondernemers met ons kassasysteem, en de vooruitzichten zijn veelbelovend.”

Wat betekent succes voor jou?
“Ik geloof dat succes betekent dat we niet alleen een effectief systeem bieden, maar ook onbewust bijdragen aan een duurzamere wereld voor iedereen die het gebruikt. Hoewel Nederland nog van een schone lucht geniet, wordt Azië geplaagd door ernstige smog, vooral in de grote steden. Daar wil ik verandering in aanbrengen. Het afgelopen jaar hebben onze kassasystemen al 25.000 kilometer aan papier bespaard - een aanzienlijke prestatie. En dat terwijl ons systeem nog maar in beperkte mate actief is op de markt. Dit is slechts het begin van onze impact.”

“Nu loop ik bijvoorbeeld door Rotterdam en zie ik dat Eatcard gebruikt wordt, dat geeft een gevoel van tevredenheid.”

En als jij kijkt naar jouw hele ondernemende leven, wat is dan het grootste succes?
“Ik durf te stellen dat de meest significante ontwikkeling toch wel die van Eatcard is. Eigenlijk zijn al die jaren waarin we werkten aan projecten voor anderen, een voorteken geweest van de ontwikkeling van Eatcard. Elke stap, elke uitdaging en elk succes heeft bijgedragen aan de evolutie van dit baanbrekende concept. Nu loop ik bijvoorbeeld door Rotterdam en zie ik dat Eatcard gebruikt wordt, dat geeft een gevoel van tevredenheid. Dat gevoel komt denk ik het dichtst bij het gevoel van succes.”

Wat is het doel van dit jaar?
“We zijn klaar om de volgende stap te zetten en onze groei te versnellen door een ervaren salesprofessional aan te nemen. Ons doel is om niet alleen in Nederland, maar ook internationaal uit te breiden. Het feit dat we vorig jaar onze eerste klant in Engeland hebben verwelkomd, was een prachtige mijlpaal en smaakt naar meer.”

Wat zijn tegenslagen voor jou geweest?
“Twee jaar geleden, toen we net begonnen waren met Eatcard, hadden we een hele grote keten aan de haak geslagen met ongeveer honderd zaken, die onze systemen wilde afnemen. We waren nog klein, maar we vertelden wat we allemaal konden bouwen met ons team. Mede daardoor gingen zij extra veel van ons vragen, waardoor zij op een bepaald moment de overhand kregen in wat wij aan het doen waren. Dat gaf veel druk en voelde niet goed. Met pijn in ons hart hebben we toen afscheid moeten nemen. Dat was een les: wij moeten niet vertellen wat we allemaal zouden kunnen, maar blijven bij wat we hebben en uitvoeren. Onze roadmap is goed en daar moeten we op vertrouwen.”

“Verder halen we ook veel inspiratie uit games. Dat klinkt gek, maar de games van Nintendo worden begrepen door kinderen van 4. Dat moet ook mogelijk zijn voor onze systemen.”

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
“We halen veel uit de feedback van onze klanten. Als we een verzoek krijgen om iets te ontwikkelen, dan kunnen we dat doen, maar altijd op onze eigen manier. Dus eigenlijk zijn die verzoeken en feedback een soort inspiratiebron voor ons. Verder kom ik in de praktijk, als ik uiteten ga bijvoorbeeld, ook problemen tegen waar we oplossingen voor kunnen bouwen. Dus dat werkt ook inspirerend. Verder halen ook veel inspiratie uit games. Dat klinkt gek, maar de games van Nintendo worden begrepen door kinderen van 4. Dat moet ook mogelijk zijn voor onze systemen. We willen dingen maken die heel makkelijk te begrijpen zijn.”

Over de Jamfabriek: wat is voor jullie de belangrijkste meerwaarde? 
“Wanneer klanten of bezoekers bij ons binnenkomen, worden ze verwelkomd in een bruisende hub van foodinnovaties. Deze omgeving is niet alleen inspirerend voor horecaondernemers, maar geeft ons ook een warm gevoel van trots. Hoewel Den Bosch niet direct wordt geassocieerd met innovatieve bedrijven, straalt deze plek een sfeer uit van vooruitgang en vernieuwing. Bovendien heerst hier een cultuur van wederzijdse ondersteuning; als je een probleem hebt, hoef je het maar in de groep te gooien en er wordt direct hulp geboden. Het voelt als één grote familie, en dat is iets heel bijzonders.”

“Wanneer je een doel voor ogen hebt, zet dan alles op alles om het te bereiken. Ga ervoor, stap voor stap. Het hoeft niet perfect te zijn, maar zet de eerste stap en doe het.”

 Als afsluitende vraag: wat is jouw gouden tip aan de nieuwe generatie foodondernemers?
“Wanneer je een doel voor ogen hebt, zet dan alles op alles om het te bereiken. Er zullen altijd mensen zijn die je willen ontmoedigen, maar laat je daardoor niet weerhouden. Gebruik die tegenstand juist als brandstof voor je vastberadenheid. Ga ervoor, stap voor stap. Het hoeft niet perfect te zijn, maar zet de eerste stap en doe het.” 

 

Dank voor het invullen

Je bent bijna ingeschreven voor onze nieuwsbrief. Er is een bevestiging via e-mail naar je onderweg.